Dag 4 - Drijvende markt en Kanchanaburi - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Margot Pessers - WaarBenJij.nu Dag 4 - Drijvende markt en Kanchanaburi - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Margot Pessers - WaarBenJij.nu

Dag 4 - Drijvende markt en Kanchanaburi

Blijf op de hoogte en volg Margot

15 Juli 2017 | Thailand, Kanchanaburi

Om zes uur zitten we al te ontbijten, daarna snel opfrissen, koffers verder pakken en klokkie zeven uur vertrekken we. Want we hebben een trein te halen! Voor half negen willen we bij de treinmarkt zijn. Een marktje dat half over het spoor ligt. We willen er getuige van zijn dat de trein arriveert en de Thaise marktlieden als een speer hun handelswaar moeten opruimen om vervolgens, als de trein weer weg is, hun waar weer uit te stallen. We laten ons verrassen.
Nou, dit was een fantastisch iets om mee te maken. We waren goed op tijd en op advies van de reisleidimg, Pannee, liepen we over het spoor, langs/door de markt. Na een minuut of tien klonk het fluitsignaal van de trein en werden a la minuut luifels ingeklapt en koopwaren veilig gesteld. Wij stonden op dat moment tussen de Thaise kooplui waardoor we een goed zicht hadden op wat er gebeurde. Magisch!

Verder naar de floating market, nog zoiets bijzonders. Op longtailboten varen we door de smalle waterwegen langs de lokale huizen naar de drijvende markt. Een grote samensmelting van fruit, lekkernijen en toeristische souvenirs. Wat een gave ervaring! Wel jammer was dat de verkoppsters enorm agressief waren en je zelfs vast pakten. Los daarvan, was het a one of a kind experience.

Na deze rwee bijzondere ervaringen nu tijd voor het serieuzere werk. We gaan per touringcar verder naar Kanchanaburi.
De eerste stop richting Kanchanaburi is de oorlogsbegraafplaats, waar ook behoorlijk wat Nederlandse soldaten liggen begraven. Na de lunch lopen we naar de brug over de River Kwai die in de tweede wereldoorlog door krijgsgevangenen werd gebouwd. Kippeval!! De acht bogen van de brug zijn de oorspronkelijken, de rest van de brug is een reconstructie. Overigens is de film niet helemaal conform de werkelijlheid. De brug is niet geexplodeerd, maar gebombardeerd en het meerendeel van de krijgsgevangenen waren aziaten. Maar wat ons vooral verbaasde is dat Bidge over the River Kwai helemaal niet in Thailand, maar in Sri Lanka is opgenomen. Maar toch, ondanks dat was het heel bijzonder om de brug in het echt te zien en er overheen te lopen. De lunch was in een 'floated' restaurant aan de voet van de brug.

Het laatste voor vandaag was het bezoeken van de hellsfirepass. Het ontleent zijn naam aan het feit dat er in korte tijd enorme rotsblokken van het aanstaande spoor moesten worden weggeslagen. De dwangarbeiders en krijgsgevangenen moesten dit onder erbarmelijke omstandigheden doen met werkdagen van 18 uur of meer.

Van de 414 km aangelegde spoorlijn is er nu nog 70 km over. Die is nu nog dagelijks in gebruikt.
We bezoeken eerst het museum waar precies duidelijk wordt hoe de brug en hellsfirepass met elkaar verbonden zijn. Daarna lopen we een eind naar beneden, 400 treden, tot we bij de doorgang door de rotsen konden. Heel indrukwekkend en tegelijkertijd ontzettend genoten van de prachtige, rustgevende natuur met bamboe alom, die tot in de hemel leek te groeien.

Absoluut de mooiste, indrukwekkendste en veelzijdigste dag tot nu toe!
Na afloop toerden we rustig naar ons resort voor de komende nachten. De kamers zijn weliswaar gedateerd, maar de zwembaden en tuinen maken dat meet dan goed. Met 30 man linea recta het zwembad in en als afsluiting nog samen gegeten. Het was groots genieten vandaag!