Dag 9 - Elephants Nature Park, Phra Sing/Maetang - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Margot Pessers - WaarBenJij.nu Dag 9 - Elephants Nature Park, Phra Sing/Maetang - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Margot Pessers - WaarBenJij.nu

Dag 9 - Elephants Nature Park, Phra Sing/Maetang

Blijf op de hoogte en volg Margot

20 Juli 2017 | Thailand, Chiang Mai

Vandaag de lang verwachte dag naar het Elephants Nature Park, een excursie die we maanden geleden al geboekt hebben. Om half negen vertrekken we met drie busjes. In de bus krijgen we allereerst een film te zien die ons voorbereid op wat ons te wachten staat. Om te beginnen krijgen we een aantal adviezen en waarschuwingen, zodat we ons realiseren wat we wel kunnen, maar vooral wat we niet moeten doen richting de olifanten. Daarna volgt informatie over het park. In het park worden mishandelde olifanten opgevangen en olifanten die voorheen in de toeristenindustrie werden ingezet. Allen getraumatiseerd. We zien dat de olifanten nieuwe kuddes vormen, nieuwe families, en in het park in volkomen vrijheid leven. Het raakt onze harten. We realiseren ons echter ook dat er nog heel veel olifanten in Thailand zijn die nog steeds voor het toerisme of commerciële doeleinden worden ingezet. Een probleem dat niet zomaar is opgelost. Voormalige werkolifanten hebben weinig opties omdat er amper nog bossen beschikbaar zijn. Goede initiatieven, zoals dit park, moeten daarom gekoesterd worden.

Onderweg naar het park passeren we drie olifantenkampen die nog steeds toestaan dat olifanten worden ingezet voor toeristische ritjes. We horen dat het in deze kampen slechts mondjesmaat gebeurd en dat de beesten het daar verder best goed hebben. Blijft, dat je je afvraagt hoe een toerist met enige intelligentie het zich anno nu in z'n hoofd haalt een rit op een olifant te maken!

We arriveren bij het park. Sensationeel! Staan we zomaar midden in het Thaise regenwoud! Dat alleen al is een onbeschrijflijke ervaring. Midden in het groen, tussen de bergen, ligt Elephant's Nature Park, met de volgende bewoners
- 70 olifanten
- 80 buffels
- 400 honden
- Een staf van 300 personen
- Rond de 60 vrijwilligers

We worden het hele park rondgeleid, mogen de olifanten voeren, best eng in het begin, horen de verhalen van de dieren en zijn diep onder de indruk. Een ervaring die zich niet zomaar vast laat leggen op papier.

Om half vier zijn we terug en nemen we een thaise massage, heeeerlijk!
Net op tijd terug voor het diner, weer zo'n idioot lekkere maaltijd, nog even over de bazaar en dan gauw de koffers weer pakken. Welterusten!