Dag 6 - Ayutthaya en Phitsanulok - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Margot Pessers - WaarBenJij.nu Dag 6 - Ayutthaya en Phitsanulok - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Margot Pessers - WaarBenJij.nu

Dag 6 - Ayutthaya en Phitsanulok

Blijf op de hoogte en volg Margot

17 Juli 2017 | Thailand, Ayutthaya

Vandaag een lange reisdag voor de boeg, eerst 3 uur rijden naar het Ayutthaya National Park en na de lunch vier uur noordwaarts naar Phitsanulok.
We vertrekken om zeven uur en al snel is iedereen in diepe slaap. Om negen uur pauzeren we bij een tankstation met een heerlijke Amazon-coffeeshop en een 7-Eleven winkel. Vanochtend bij het ontbijt was er nog geen koffie dus de Amazon-koffie gaat er goed in. Heerlijk!

In de bus krijgen we vervolgens een stukje geschiedenisles. We leren dat Ayutthaya van 1350 tot 1775 de hoofdstad van het oude Siam is geweest, daarna opgevolgd door Thonbury en later Bangkok.

Ayuttaya heeft 40 koningen gekend, er zijn nu nog 15 tempels uit die tijd. Alle huizen, paleizen ed werden gebouwd van hout en zijn bij een grote brand, aangestoken door de Birmezen, vergaan. Tempels werden gebouwd uit steen, en zijn daardoor bewaard gebleven, zij het zwaar beschadigd. Alles wat de Siamezen konden redden, brachten ze over naar Thonburi.
We bezoeken twee tempels: de Wat Mahattan uit 1630 en een tempel uit 1360.

Wat blijkt de Wat Mahattan een uitzonderlijk bouwwerk! Heel, heel bijzonder.
De Birmezen hebben de tempels verwoest. Alle pracht en praal, robijnen en andere juwelen, zijn gestolen en de boedhha's zijn allemaal zwaar verminkt. Bij 99% zijn de hoofden er af geschoten.
Macht, land, gouden beelden, boedhha's en de witte olifant waren de inzet van de oorlogen.

De volgende tempel, de Wat Yai, is ouder, maar oogt stukken jonger. Hier worden nog steeds allerlei ceremonieën gevierd, bjvoorbeeld voor jongeren die tijdelijk als monnik door het leven gaan. De tempel is adembenemend en bijna compleet intact gebleven.
We steken wierook aan voor Kun, Linn, opa en oma.

We leren over de 9 houdingen van Boedhha. Het grote beeld bij de ingang is die van berusting, meditatie, acceptatie van de overgang naar het nirvana.
Voor iedere geboortedag van de week staat een eigen boedhha. In totaal zijn er dus negen. Voor de woensdag zijn er twee, een voor overdag en een voor de avond. De negende Boedhha is voor als je niet weet op welke dag je geboren bent.
Het is vandaag erg warm, met een hoge luchtvochtigheid. Benauwd dus. Net als we terug in de bus zitten op weg naar de lunch, begint het te regenen. Opnieuw een buitje van niet meer dan een paar minuten. Daarna is het weer even warm en benauwd als vanochtend.
Onderweg genieten we van de prachtige natuur, de palmbomen, mangobomen en spotten we hier en daar rijstevelden.

De hele middag rijden we gestaag noordwaarts. Rond vier is het flink begonnen met regenen en dat zou het de hele avond blijven doen. 'S avonds gaan we naar het lokale warenhuis om shirtjes voor Hein te kopen en eten we in het hotel.